Met geknepen billen                                                                                -Swaziland-SA-Lesotho-

Vanuit Mozambique komen we in het kleine koninkrijk Swaziland, kleiner dan half Nederland met ruim 1 mil. inwoners. Bij de grens loopt alles soepel totdat wij nog even een kleine inspectie krijgen van de dienstdoende douaneambtenaar voordat de nog gesloten boom ons toegang tot dit kleine koninkrijk geeft. Hij wil even in de camper kijken, voor ons geen probleem “het is ons huis dus schoenen uit” (met deze opmerking hoeft men vaak niet meer naar binnen),  binnen “no-time” heeft hij de vriezer open en haalt al ons bevroren vlees eruit. Verboden om in te voeren vanwege gevaar voor mond en klauwzeer. Ik heb nog snel even de kilo fantastische haasbiefstuk door het zand gehaald, zo die is niet meer te eten….ach het is de eerste grenspassage in een jaar tijd waar wij wat in moeten leveren.

Het Hlane Royal NP in het uiterste noordwesten is het enige wat we deze keer in Swaziland bezoeken. Hier hebben we nog goede herinneringen aan uit vorige jaren. De camping is heerlijk rustig, er is geen elektriciteit, ’s avonds word het sfeervol met olielampen verlicht en het personeel is uitermate vriendelijk. Wij zijn niet de enige Nederlanders die dit bijzonder vinden, uit een gesprek met de opper park ranger, blijkt hij hier begin deze eeuw prins Bernhard vier keer te hebben ontmoet.

camping in Hlane Royal NP

Polygamie, de huidige koning Mswati III, heeft dertien vrouwen. Zijn vader Koning Sobhuza II, de langst regerende en 61 jaar koning en opperhoofdman in Afrika, had zelfs 70 vrouwen en 210 kinderen. Het is een agrarisch land, bosbouw, citrusvruchten en rietsuiker zorgen voor de grootste economische inkomstenbron. Door een uistekend hypermodern irrigatie systeem vindt je er de beste rietsuiker plantages van heel Afrika.

rietsuiker plantages

We verlaten dit kleine land in het noorden na een aantal fijne dagen en gaan naar het meest zuidelijke land van Afrika, Zuid Afrika. Het Kruger park, iets groter dan Swaziland en een van de meest bekende wildparken van Afrika. In 1898 door de toenmalige president van de Zuid Afrikaanse Republiek, Paul Kruger als Sabie wildreservaat met een jachtverbod ingesteld. Inmiddels het meest toegankelijke en best georganiseerde wildpark van Afrika, met zijn uistekende verharde en onverharde wegen biedt dit park naar mijn idee zelfs toegang voor een Donkervoort met slechts 8cm bodemspeling…. Alle 25 “kampen” zijn omheind en van zonsondergang tot zonsopkomst  gesloten zodat je niet door een grote kat wordt opgegeten terwijl je in je tentje slaapt. Het is er een drukte van belang zowel wat dieren als kijkers betreft.

hyena met jongen - Kruger NP

wij gaan voor - Kruger NP

bijna zo groot als een hand - Kruger NP

Via “Gods window” (helaas waren de gordijnen dicht, we hadden maar 50m zicht door de mist) en Sabie, een prachtig gelegen dorp in de Drakensbergen gaan we naar Johannesburg, het is tijd voor wat onderhoud aan de Bremach. Met zijn Iveco motor ben je dan het beste af bij Bobo campers, uit ervaring een uitstekende camper verhuur opgezet door de uit Nederland afkomstige fam. Bouwers. Bobo campers rijdt met ruim honderd campers op basis van de bekende Iveco Daily, in eigen bedrijf gebouwd en zijn Iveco service dealer.

Bobo campers Johannesburg

Het is maar een kort bezoek aan Zuid Afrika deze keer, het koninkrijk Lesotho, zo groot als half Nederland, geregeerd door Koning Letsie III is met 2 mil. Inwoners een bergland enclave in Zuid Afrika ten oosten van de stad Bloemfontein. Het is alleen met een 4x4 van west naar oost te doorkruisen en dat is natuurlijk een uitdaging. Lesotho is een van de drie landen op de wereld die omringd zijn door maar één ander land, in dit geval Zuid Afrika. Nu de topografische kennis vraag, welke zijn de andere twee… (ze liggen beide in Italië, juist, San Marino en Vaticaanstad).

aloe Polyphylla - de nationale plant van Lesotho

In het midden van het straatarme Lesotho, ontwikkeld zich  Afrika’s grootste waterproject, Lesotho Highland Water Project (LHWP). In samenwerking met Zuid Afrika bouwt men hier verschillende grote stuwdammen in 4 rivieren waarbij de gevormde stuwmeren door enorme tunnels met elkaar in verbinding staan. Een groot deel van het gebufferde water wordt via pijpleidingen vervoerd naar de centraal in Zuid Afrika gelegen en voor de mijnbouw en industrie meest belangrijke provincie Gauteng. Verder bestaat het project uit een centraal gelegen waterkracht centrale die de elektrische energie levert voor Lesotho en grotendeels exporteert naar Mozambique. Hiermee is dit project nu al de grootste economische inkomsten bron van Lesotho terwijl op dit moment nog maar de helft van het hele project is gerealiseerd!

Wij bezoeken de meest centrale en met 185m de hoogste stuwdam van Afrika, de Katse dam gelegen op ruim 2000m boven de zeespiegel in de Malibamatso rivier. Wij kunnen naast het informatie centrum met werkelijk het mooiste uitzicht op deze enorme stuwdam gratis overnachten. Beveiliging, douche en toiletten zijn aanwezig. De volgende dag krijgen we een zeer interessante en uitgebreide uitleg over het LHWP project en een rondleiding door en over de dam.

Katse dam

Tot hier ligt het asfalt, verder is het gravel op weg naar de Sani pass aan de oostgrens, enkel met 4x4 te berijden en één van de meest spectaculaire berg passen op de wereld. De 200 km “dirtroad” kost ons 1,5 dag rijden door een werkelijk fantastisch en fascinerend berglandschap over meer dan 3100m hoge passen voor dat wij de 2880 meter hoge Sani pass op de grens met Zuid Afrika bereiken. Halverwege overnachten we op een “bushcamping” of wel gewoon aan de kant van de weg. Het voorafgaande dorp had een aantal guesthouses maar ze waren niet echt geïnteresseerd om ons onderdak te geven, op mijn vraag willen jullie dan geen toerisme? kreeg ik twee keer als antwoord, “nee eigenlijk niet……”(er wonen weinig of geen blanken in Lesotho, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?) Als we bij de Sani pass aankomen is het mistig en vies regenachtig, wij slapen weer eens met de kachel aan, de ochtend temp is beneden de 10 gr. De Sani Mountain Lodge, wij willen hier wel even eten, bespreken het menu en zijn om 7 uur welkom. Om 7 uur ’s avonds , we zitten aan een biertje bij de openhaard en alle ong. 10 gasten worden aan tafel geroepen, wij worden tegengehouden. Je moet eerst betalen daarna wordt pas je tafel gedekt….. ik leg uit dat ik in een restaurant altijd eerst eet en dan betaal. Via een gesprek met de manager wordt dit toegestaan. Het blijkt de verkeerde toenadering, de verleende service is vervolgens te beroerd om verder over uit te weiden (ook hier is geen blank management).

"bushcamping"

de Basotho, het Losotho volk, hun pubbers (jongens) trekken 3 jaar lang als herder door de bergen......

overnachten Sani pass

De volgende ochtend is het kraakhelder als we de Sani pass naar beneden afrijden. Adembenemend om met onze 5 ton aan gewicht op dit steile rotsige haarspeld paadje naar beneden te gaan, hier komt het aan op goede beheersing van gas en vooral rem. Low gear, soms in de eerste versnelling kruipend, Marijke met geknepen billen naast me, toch zet ik hem zo nu en dan even stil op de handrem om wat foto’s te maken!