nlafenfydeptes
  • 1
  • 2
  • 3

Be prepared                                                                                                      -Australie QLD-

De Australische winter is begonnen. Veel “sleurhutten” vanuit het koude zuiden bevolken inmiddels het noordoosten van Quensland rondom de stad Cairns, verscholen achter het wereld bekende Great Barrier Reef, zeg maar voor overwinteraars de Spaanse oostkust van Europa waar het weer en de temperatuur in de winter veel aangenamer is. De “droge” tijd vanaf april met een redelijk constante temperatuur van zo’n 25-28 graden is voor velen ideaal, althans dat staat in de reisgidsen en vertelt ons de lokale bevolking. Wij zitten hier in de camper met de kachel aan, het regent nu al meer dan 48 uur pijpenstelen bij een temperatuur onder de 20 graden, de lucht blijft maar donkergrijs en er lijkt geen eind aan te komen. Het uiterste tropische noorden van Australië, Cape York, tijdens het natte seizoen van oktober tot mei niet of moeilijk toegankelijk is ons doel maar we hikken er een beetje tegenaan, wachten nog even op wat droger weer.

maar als het droog is.....

Wij zijn net terug van week Sydney, hier is ons eerste kleinkind Zayden geboren. De trotse ouders Ido en Renée hebben ons precies op tijd ingeseind, we waren er mooi op tijd. De binnenlandse vluchten in Australië werken goed en efficiënt.

trotse oma met kleinzoon Zayden

De Australische “outback” voor velen het deel (zo’n 80% van dit continent) waar niets is en waar je niets te zoeken hebt. Toch wonen er mensen en die mensen hebben kinderen, deze kinderen moeten vanwege de leerplicht naar school. De bevolkingsdichtheid in deze outback gebieden is te gering voor een conventioneel school systeem. Al in 1951 is hiervoor “The school of the Air” opgericht. Lessen werden vanaf die tijd per korte golf radio vanuit Alice Springs uitgezonden, de kinderen kunnen zo thuis onder leiding van een “tutor”, meestal hun eigen moeder, deze lessen via eigen radio volgen. Het huiswerk wordt per post naar de meester of juffrouw gestuurd en nagekeken. (duurt meestal wel een maand voordat je je cijfer hebt) Inmiddels sinds 2009 gaat alles per satelliet internet verbinding maar het systeem blijft het zelfde. Om een indruk te geven, de grootste Air School staat in Alice Springs en bestrijkt 1/6 deel van Australië en sommige klasgenoten wonen zo’n 2000km van elkaar….. Je kunt er een kijkje nemen en de lessen bijwonen. Waar een enorm land met maar iets meer inwoners als Nederland groot in kan zijn!

"klas lokaal"school of the air 

In Nederland, Europa staan we er niet zo bij stil maar de afgelopen dagen heb ik de camper aangepast voor zijn duiklessen. Het tropische noorden kent vele “wadings” , dit zijn waterdoorgangen om brugconstructies uit te sparen. Veel bruggen zouden in het natte seizoen toch maar regelmatig wegspoelen. Ze kunnen makkelijk 1 meter of meer diep zijn! In Afrika hebben we een paar wadings gehad tot zo’n 90 cm diep. Het probleem hierbij zijn de differentieels, de meestal warme olie koelt in het water af en zuigt hierdoor via zijn ontluchtings punt lucht en/of water aan waardoor je regelmatig de olie moet wisselen om corrosie te voorkomen. Via het monteren van slangetjes met filters heb ik de ontluchtings punten naar boven gebracht. Ook de kachel ventilatie in/uitgang aangepast. In extreme stof gebieden hebben we tamelijk veel last van een vastlopende koelfan door stof accumulatie, zeker na het monteren van spatlappen achter de voorwielen. Blijkbaar ontstaan er lucht wervelingen onder de camper die anders zijn dan voor die tijd. In Afrika hadden we daar minder last van. Na het uitproberen met “duct” tape, plaatjes plastic en nylon kousjes enz. heb ik nu deze zo aangepast dat het beter moet zijn (de tijd zal het leren…) ook zijn ze nu makkelijk af te plakken voor waterdiepten groter dan zo’n  90 cm. Ofwel ten allen tijde “Be prepared!

 knutselen

klaar voor onder water...

                                                                                           000