Dat is best even schrikken                                                                         - Argentinië – Chili -

Dat is best even schrikken, op 12 maart net na dat ik van boord ging in Montevideo kwam het bericht dat het zusterschip van de Grande Francia, de Grande America van de scheepvaartmaatschappij Grimaldi op weg naar Zuid-Amerika is gezonken in de golf van Biskaje. Door brand ontstaan in een container op het voorschip welke de bemanning blijkbaar niet onder controle kreeg. Veel aandacht in de pers door de grote olievlek die de Franse kust bedreigt, het zal niemand zijn ontgaan. Hoe gaat dat als je camper op de bodem van de zee ligt en jij niet? Ach heel eenvoudig, voor de meeste campereigenaren is het een flinke financiële strop. In Nederland, het land bij uitstek met de hoogste verzekeringsgraad, hier verzekeren we zelfs onze huismuis tegen het opvreten door de kat van de buren. Wij doen dat niet. Als we weg zijn reken we er op dat Joris, de poes van de buren zorgt voor al onze huismuizen! Ofwel wij verzekeren onze camper niet tijdens een roro oversteek. Het schade risico is dermate klein dat de ong. 1% premie van de verzekerde herbouwwaarde niet in overeenstemming is met het risico, tenzij…… Als we hem verschepen per container doen we het weer wel. Ik heb nu in 11 havens onderweg kunnen zien hoe men met containers omgaat, de volgende keer controleer ik zelf de “lashing” in de container ofwel, of de camper goed is vastgezet! Ook valt er tijdens het laden of lossen nog wel eens een container uit de kraan! Tijdens een wereldreis is buiten Europa en de VS de camper onmogelijk allrisk te verzekeren. Dus WA verzekeren, nu via een Argentijnse verzekering, met dekking in en groot deel van de Mercosur landen hier in Zuid-Amerika. Mercosur is vergelijkbaar met de EU, een organisatie die de vrije handel en vrij verkeer van goederen, personen en kapitaal bevorderd en is de vierde “interne markt” op de wereld na de EU, VS en Japan (zelfs na een Brexit). We zijn nu tot we in Equador komen verzekerd. Het regelen van een verzekering voor de Wettelijke Aansprakelijkheid voor het rijden met de camper is een van lastigste dingen op zo’n wereldreis. Vanuit Europa bij het verlaten van de Groene kaart landen moet je n.l. alles lokaal regelen, een van de problemen is bv het niet hebben van een lokaal adres en de registratie van de camper in een land buiten het te verzekeren gebied.

 

onderweg, even kijken bij de mais oogst

Adobe kerkje, vlak bij Tinogasta Argentinië

Vrij snel rijden we door de grote landbouwgebieden richting het westen van Argentinië. We gaan de Andes over via een van de mooiste passen, Paso de San Francisco, met 4726m een van de hoogste tussen Argentinië en Chili. Vanwege deze hoogte acclimatiseren we een paar nachten op 2800m en 3300m om daarna te genieten van een fantastisch ruig leeg en stil Andes gebied. De afstand tussen de Argentijnse douane en die van Chili is ruim 100km in een gebied ruim boven de 4000m. Hier zijn maar enkele passages per dag, in dit “niemandsland”. De douane ambtenaar heeft er geen probleem mee als we onderweg overnachten en er meer dan een dag in dit niemandsland verblijven. s ‘Morgens is het koud, een graad of 5 onder nul, zodra de zon opkomt warmt het weer snel op. De stilte, de ongerepte kale natuur met zijn prachtige kleurschakeringen blijft onbeschrijflijk. Met uitzicht op de hoogste actieve vulkaan ter wereld (wel al 1300 jaar geen uitbarsting meer), de Ojos del Salado met 6961m en de schitterende turquoise meren. Als je geluk hebt, zoals wij, dan heb je de eerste uren van de nacht geen maan en is er een fantastisch heldere sterrenhemel. Uren kun je met je Star Walk app op je tablet genieten van sterrenbeelden die in onze westerse wereld door de “licht vervuiling” en door het ontbreken van deze helderheid nooit zijn waar te nemen. 

het is net Petra in Jordanië, vlak bij Las Peladas Argentinië

Ojos del Solado 6961m

In Chili komen we uit in het zuiden van de “Desierto de Atacama” ofwel de Atacama woestijn, een smalle landstrook van ongeveer 1600km in het noorden van Chili en het zuiden van Peru opgesloten tussen de Stille Oceaan en de Andes. Op de McMurdo Dry Valleys, in Antarctica na het droogste niet poolgebied op aarde. De gemiddelde neerslag is 15 mm per jaar. Sommige weerstations hier hebben zelfs nog nooit neerslag gemeten!

jullie komen er niet langs voor ik wat te eten krijg - klein vosje onderweg -

Bahia Inglesa, vertaald Engelse Baai, is de mondaine Chileense badplaats net ten zuiden van Caldera. Door de witte stranden en het heldere water de toeristische trekpleister tijdens de vakantieperiode in januari en februari. Nu zijn we de enige gasten op de grote door de overheid gerunde camping. De 10 man personeel is de hele dag bezig met boompjes watergeven het zand nathouden en de wc’s schoon te houden alsof je in de racekak bent. Op de boulevard van het dorpje zijn nog wat verdwaalde, een half decennia te laat levende flower power hippies. Ze proberen hier de zelfgemaakte knutselwerkjes aan de enkele toeristen te slijten om zo de aanstaande winter door te komen, verder is het leeg. De omgeving doet herinneren aan de Perzische Golfstaten in het Midden-Oosten 40 jaar geleden, zand, rotsen en wat struikjes op de plek die je water geeft dan weer héél veel zand.

 onderweg

Het bergachtige kustgedeelte ten noorden van het kustplaatsje Caldera is bekend om zijn Mars achtige uitstraling, de BBC serie Space Odyssey: Voyage to the Planets heeft dit als decor gebruikt.

kust plaatsje Caldera

 doet denken aan de Perzische Golfstaten 40 jaar geleden

Dus als jullie even niets meer van ons horen zitten we op Mars!

-- 000 --